FAQ

Her er typiske spørsmål og svar til matlaget.no

Hvor levererer matlaget.no?

Matlaget.no leverer i første omgang med egne biler i på postnumrene 0486-0490; Grefsen området. Vi må teste våre rutiner i et mindre område før vi utvider. Kontakt oss dersom du ønsker levering i ditt hjemområde.

Hvor har Matlaget.no hentepunkt?

Kan man kjøpe tannkrem, dopapir og vanlige dagligvarer hos matlaget.no?

Nei, det kan man ikke.

Hva hvis jeg ikke er hjemme når dere leverer til meg?

Du kan bestille hjemlevering til et tidspunkt der du regner med å være hjemme. Vi sender deg en sms når bilen kjører ut fra vår distribusjonssentral på Tvetenveien 162. Vi sender deg en sms igjen når vi er nær din adresse. Er du ikke hjemme når vi ankommer, vil vi sette leveringen så nær døren som mulig. Du kan gjerne gi oss beskjed ved bestilling hvis du har bestemte ønsker til hvor vi skal sette varene, hvis du ikke er hjemme når vi kommer.

Tar dere varene i retur?

Nei, vi tar ikke varene i retur så lenge det er Covid-19 i Norge.

Hva nå hvis den vare jeg har bestilt ikke er til å få tak i?

Da beklager vi. I utgangspunktet skal våre leverandører sørge for at lagerstatus eller produksjonskapasitet er tilstrekkelig til å levere det antall vare som ligger i nettbutikken. Noen ganger kan dog det skje to samtidige bestillinger fra ulike kanaler og hvis ikke lagerstatus blir oppdatert umiddelbart så kan man risikere at varen ikke finnes lengere. Dette vil dog ikke skje særlig ofte. Hvis det skjer så vil vi gjøre vårt best for å skaffe en erstatningsvare. Vi vil kontakte deg så snart vi oppdager manglen og gi deg 24 timers mulighet for å utsette og kansellere ordren i tilfelle du ikke er sikker på om erstatningsvaren er noe du har lyst på. Du kan kansellere frem til kl. 13.00 dagen før levering.

Hvordan pakker dere varer?

Vi pakker inn varene dine i resirkulerbar emballasje. Frysevarer får en ekstra fryseposer og engangselement for å holde temperaturen frem til levering.

Jeg bor i blokk. Kan jeg få hjemlevering?

Ja, for deg som bor i blokk, vil vi levere varene utenfor hovedinngangen din. Vår sjåfør vil kontakte deg litt før han ankommer, slik at du kan komme og ta imot varene. Svarer du ikke vil han vente i 5 minutter. Har du ikke hentet varene innen da, har han instruks om sette varene utenfor og sende sms om at varene er levert..

Så lenge det er covid-19 i Norge kan vi ikke ta varene tilbake til distribusjonssentralen.

Dere hadde stengt i Påsken. Hvorfor er første hjemlevering da først torsdag 30. april?

Det skjer mye nytt og mange omveltninger nå i april 2020. Vi etablerte firmaet for under en måned siden og er i en situasjon der vi har bygget opp en veldig bra webløsning og har god dialog med leverandører, men har et ganske lite kundegrunnlag, så det er mye som er usikkert. Derfor tar vi oppstarten i små skritt, da vi må ha både leverandører og rutiner på plass. Husk at dette først og fremst er et ideologisk prosjekt som krever at leverandørene bidrar og at kundene er forståelsesfulle. Vi gjør ikke dette fordi var har investorer i ryggen som kan betale oss for tiden vi bruker på dette. Derfor ønsker vi å være mest mulig effektive og å jobbe uten å opparbeide gjeld og tap.

Før Påske lovet vi å starte opp etter Påske, men ville ikke rekke å bli klar til å levere ut de første ukene.

Vi har valgt b , og tar neste steg basert på hva som skjer neste uke. Har vi utsending uka etterpå blir det også torsdag. Blir det mer etterspørsel enn vi klarer å levere på en torsdag, så åpner vi for levering fredag. Blir det fylt opp fredag så åpner vi for lørdag, osv.

Er det ikke nok etterspørsel så stenger vi ned, for vi har ikke noen rike onkler på laget;) Dette er først og fremst en prosjekt som vi skal bygge sammen med gode kunder og leverandører, i dialog.