Hvem og hva er Matlaget?

Gutta fra Matlaget.no: Joakim, Stian, Nickolass og Arthur

Matlaget er 4 (gale) fyrer som neppe ville ha møtt hverandre under normale omstendigheter.

Joakim og Stian kjente hverandre litegran fra før, og Nickolass og Arthur har jobbet sammen via Nettpilot et par års tid – men så kom koronakrisen, og når tyngden av krisen begynte å gå opp for folk, så var det nok en del tankevirksomhet som ble satt i gang rundt i de tusen hjem. Nød lærer ikke kun nakne kvinner å spinne, men også menn kan bli ganske oppfinnsomme når det er nødvendig.

Uansett, så følte disse 4 fyrene at noe måtte skje, og det måtte skje NÅ.

Fredag 20. mars 2020 la Joakim ut et innlegg på Gründerklubben sin side på Facebook:

God ettermiddag i denne forferdelige nye hverdagen. Etter en kort sorgprosess har jeg begynt å skjønne at vi bare må jobbe oss ut av også dette.

Jeg har tilgang til opp til 1700m2 kjøkken, kjøl og fryselager sentral i Oslo. En liten merkevare med noen følgere som kanskje kan bidra til å jumpstarte noe og en fantastisk gjeng med dyktige bakere, ledere og sjåfører med noe ledig kapasitet og tilgang på kjølebiler ++. Våre egne produkter kan heldigvis for oss i denne situasjonen bestilles vi andre hjemleveringstjenester, men det er mange produsenter som ikke har dette beinet å stå på.

Sammen med et annet selskap på bygget og et par kunder har vi lurt på om ikke vi “bare” skulle starte hjemlevering av dagligvarer, spesifikt i Delikatessemarkedet i Oslo. De små produsentene som driver med oster, kjøtt og annet til restauranter er jo de som nå ikke får solgt produktene sine. Og når Kolonial nå har 1,5 ukers ventetid, er det kanskje noen som kunne tenke seg å få levert hjem en pose med kjøtt, noe god ost og et nybakt brød og en flaske melk.

Så, 1; kolonial har brukt ca. 1 milliard og 5 år på å få dette opp å stå, noen gærne og gode utviklere her inne som har lyst til å slå denne prisen og tidsrammen med ca. 1 milliard og 5 år?

2; Noen flotte produsenter som fortsatt står og vil ha med noen produkter om vi klarer å få dette opp å stå? Send meg en epost på joakim@nordoslo.no

3; Navneforslag? “Deliretthjem”, “Lokalmat rett hjem”?

4; Noen SEO og/eller markedseksperter som vil være med å finne rette søkeord profil rundt dette med ekstremt kort frist?

Jeg skjønner at dette er litt overilt, men pokker heller, vi kan ikke bare legge oss ned heller?

Dette var Joakims innlegg den 20.mars, og det lyste opp blant mange triste, sinte, desperate og fortvilte innlegg på facebook. Vi trenger riktig mye kreativitet, risikovillighet og innsats nå, og det er jo gjerne slik at vi ofte presterer vårt beste når vi blir tvunget til det.

Som følge av det innlegget tok Nettpilot kontakt til Joakim, og som følge av den kontakten ble det avhold et møte via video. Som følge av møtet kom Matlaget A/S til verden den 26.mars – uten at vi 4 noensinne har møtt hverandre rent fysisk.

Vi tok beslutning om å stifte selskapet, via videokonferanse.

Where Oppstartsmote
Første møte mellom de fire kommende grunnleggere av matlaget.no foregikk via den norske videokonferansetjenesten whereby.com. De første 45 minutter var det ingen som visste hvordan Stian Borch-Gjetsøe så ut;)
Pga. ustabil nettforbindelse måtte Nickolass (oppe til høyre) ta i bruk mobiltelefonen underveis. Møtet avsluttet med at vi ble enige om å etablere felles selskap og lansere E-handelsportal i løpet av en uke.

Så da kunngjør vi herved friskt at vi skal ha en nettbutikk med norskproduserte delikatesser, levert rett hjem og klar til å åpne i april 2020, eller som Joakim sier; slå Kolonial.no med ca. 1 milliard og 5 år!

Så til alle dere som ikke er syke, enten det er av korona eller noe annet.

Ikke legg dere ned.

Vi er i krise, og krise er en vanskelig situasjon, men også et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring.

Det kan vokse noe bra ut av dette, så la oss satse på at det vil vokse mye nytt fram i tiden som kommer!

2 thoughts on “Hvem og hva er Matlaget?

  1. Ida says:

    Supert initiativ. For å være relevant for meg og – jeg tror – massene er raskere hjemlevering og lavere minste bestilling viktigst og ikke bare hvordan hjemmesiden ser ut. Selvsagt gitt at den trygg og ok brukervennlig. Spesielt på bakerifronten ønsker man levering allerede dagen etter og man kjøper sjelden varer for mer enn 500.
    Helt hjem med levering på døren om morgnene ville vært idelt for mine behov. De er ikke gode på kjølte varer, så da kreves vel en god emballasjeløsning.
    Lykke til og heia småprodusentene!

    • Nettpilot says:

      Hei Ida, og takk for kommentaren din. Det kunne være fint å levere ut hver dag og å kunne ta mindre per bestilling;)
      Vi etablerte firmaet for under en måned siden og bygget nettbutikken på kortere tid. Uten investorer, uten å ha noensomhelst fast etablert kundegrunnlag. Basert på en idé. Vi har ingen risikokapital er i en situasjon der vi har bygget opp en veldig bra webløsning og har god dialog med leverandører, men har et ganske lite kundegrunnlag, så det er mye som er usikkert. Derfor tar vi oppstarten i små skritt, da vi må ha både leverandører og rutiner på plass. Husk at dette først og fremst er et prosjekt som krever at leverandørene bidrar og at kundene er forståelsesfulle. Derfor ønsker vi å være mest mulig effektive og å jobbe uten å opparbeide gjeld og tap.

      Vi har valgt å ha utsending og avhenting torsdag 30. april, og tar neste steg basert på hva som skjer neste uke. Har vi utsending uka etterpå blir det også torsdag. Blir det mer etterspørsel enn vi klarer å levere på en torsdag, så åpner vi for levering fredag. Blir det fylt opp fredag så åpner vi for lørdag, osv. Hvis vi har råd til å gjøre som du ønsker, så gjør vi selvfølgelig det. Men inntil videre er vi avhengige av å ta et steg om gangen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *